söndag 5 januari 2014

Ett steg till

Vi håller oss kvar vid spiskåpan ett tag till. Jag vet att det blir lite bakvänt då senaste inlägg kommer längst upp på bloggen, för att få det rätt bör man alltså läsa senare inlägg först :)

Hus av idag är ju sjukt täta, som sig bör, och har i regel ventilationssystem med återvinning (FTX) där fläktar forcerar luft in och ut i huset. In och utflöden i huset justeras in så att man har ett litet undertryck i huset, för att inte trycka ut fukt i väggarna som jag fattat det.

Startar man då en separat fläkt som suger en massa luft ur huset, dvs köksfläkten, blir undertrycket betydligt högre än beräknat och med ett tätt hus finns det ingen chans att släppa in luft annat än genom inflödeskanalerna genom FTX-agget. Detta resulterar oftast i att köksfläkten inte fungerar så bra, det kommer inte in tillräckligt med luft i huset helt enkelt. Om man inte tänker till här så åker man i värsta fall på att öppna ett fönster när man behöver extra bra utflöde genom köksfläkten, inte så lyckat på vintern. Man vill ju att all luft in i huset passerat FTX-aggets värmeväxlare för att den ska bli uppvärmd.

På nyare FTX-agg finns ofta funktionen "köksläge" eller "braskaminsläge" (en braskamin med skorsten ger samma effekt som en köksfläkt). Vårt FTX-agg har ett sådant läge, då man aktiverar köksläget justeras utflödesfläktens effekt ner och inflödesfläkten ökar (man kan justera hur mycket), på så sätt skapas ett övertryck i huset som hjälper till att trycka ut luft genom köksfläkten.

Detta läge aktiveras dock inte av sig själv utan måste aktiveras via en ingång på FTX-agget. Tillverkaren m.fl. tyckte jag skulle sätta en timer på ingången och dra på den när man lagar... va är det för low tech :)
Jag har satt ett Fibaro-relä på ingången så jag kan alltså styra köksläget via Homeseer.
Men det räcker ju inte med det. Hemautomatisering handlar ju trots allt om att AUTOMATISERA saker ;)
Här kommer Fibaros Wall-Plug in:


Genom att sätta en wallplug på köksfläkten kan jag övervaka köksfläktens förbrukning i realtid.
Köksfläktens lampor drar ca 80 w, fläktmotorn i sitt lägsta läge drar 140 w, dvs all förbrukning över 80 w betyder att fläktmotorn är på.
I Homeseer har jag sedan gjort ett event som övervakar momentan effekt för köksfläkten och när effekten går över 100 w aktiverar Homeseer reläet i FTX-agget som då aktiverar "kökfläktsläget". När effekten sjunker under 100 w avaktiveras läget.

Nu sköter alltså detta sig själv :)
En effekt av att ventilationen hjälper köksfläkten är att man sällan behöver gå över läge 1 på fläkten för att ha tillräckligt flöde när man lagar enklare mat, t.ex. kokar pasta och steker köttfärs samtidigt. Noll problem. Ska man däremot laga chiligryta och steker stora mängder nötkött hårt och häftigt behöver man gasa på fläkten till max :)

Min goda vän Jonas testar vad fläkten går för vid vårt senaste chilikok :)

Att ta ut luft via köksfläkten ist för via FTX-agget betyder givetvis att värmeåtervinningen i systemet sjunker. Därför är det önskvärt att inte köra köksläget i onödan.
En annan effekt av att man inte behöver ngt annat än läge 1 på fläkten är att ljudnivån är så låg att man ibland glömmer att slå av fläkten :( Jag filar nu på ett system som övervakar spisen så att fläkten automatsikt slår av om spisen inte varit igång på en stund. Att övervaka effektuttaget på en 3-fas-ledning har jag dock inte hittat ngn bra lösning för ännu men det kommer :)



//L

1 kommentar:

  1. Det vore mycket intressant att få reda på om du finner någon bra effektmätare för 3-fas. Tänker främst på min värmepump som vore intressant att mäta.

    SvaraRadera